ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

8مرحله استخراج طلا با کربن اکتیو

برای استخراج طلا با کربن اکتیو

سرفصل های 8مرحله استخراج طلا با کربن اکتیو

استخراج طلا با کربن اکتیو چگونه است؟ چندین دهه است که از کربن اکتیو یا کربن فعال برای بازیابی طلا در صنعت استخراج طلا و معادن طلا استفاده میشود و در واقع استخراج طلا با کربن فعال یکی از روش های مرسوم در صنعت طلا میباشد. مساحت سطح ویژه بالا و تخلخل، سختی استثنایی و میل ترکیبی خوب به یون های اوروسیانید و منابع فراوان، کربن فعال را به ماده ای کارآمد و اقتصادی برای جذب اوروسیانید تبدیل می کند.

روند استخراج طلا با کربن فعال

برای استخراج طلا با کربن اکتیو، آب و سیانیدهایی مانند سیانید کلسیم، سیانید سدیم یا سیانید پتاسیم به سنگ معدن یا ضایعات اضافه می شود تا دوغاب ایجاد شود. طلا خارج می شود و با سیانید مخلوط می شود و به یک محلول تبدیل می شود. سپس از کربن فعال برای جداسازی و ذخیره طلا استفاده می شود که به عنوان آخرین مرحله از فرآیند حذف می شود.

برای استخراج طلا با کربن اکتیو
استخراج طلا با کربن اکتیو

اگر تمایل به تولید کربن اکتیو دارید پیشنهاد میکنیم طرح توجیهی تولید کربن اکتیو را مطالعه کنید.

استفاده از اکتیو کربن بر پایه نارگیل در فرآوری طلا

اکتیو کربن بر پایه نارگیل، یک نوع خاص از کربن فعال می‌باشد که از پوست نارگیل استخراج می‌شود. این نوع کربن فعال به عنوان جاذب در فرآیندهای استخراج طلا و به طور خاص در فرآوری سیانوراسیون طلا (Cyanidation) به کار می‌رود. این نوع کربن به عنوان کربن فعال نارگیلی شناخته می‌شود و مزایای خاصی دارد:

  1. بهره‌وری بالا در جذب طلا: کربن فعال نارگیلی دارای ساختار باز و پویایی بسیار بالا برای جذب طلا از محلول‌های سیانیدی است. این به معنای بهره‌وری بالاتر در استخراج طلا است.
  2. کاهش هزینه‌ها: استفاده از کربن فعال نارگیلی می‌تواند هزینه‌های مربوط به جاذب را کاهش دهد، زیرا مواد اولیه برای تولید آن به راحتی در دسترس هستند.
  3. زیست‌بوم‌سازگاری: از آنجا که کربن فعال نارگیلی از منابع طبیعی مانند پوست نارگیل تولید می‌شود، ممکن است در برخی موارد به عنوان یک گزینه زیست‌بوم‌سازگارتر در مقایسه با کربن فعال سنتتیک در نظر گرفته شود.
  4. کاهش فرآیندهای پساکاری: در مقایسه با برخی از دیگر جذب‌کننده‌ها، اکتیو کربن بر پایه نارگیل می‌تواند فرآیندهای پساکاری (مانند بازیابی کربن و جذب طلا) را ساده‌تر کند.

با این حال، تصمیم‌گیری برای استفاده از کربن فعال بر پایه نارگیل یا سایر نوع‌های کربن فعال، باید به توجه به شرایط خاص فرآیند و نیازهای شما صورت گیرد. اطمینان حاصل کنید که تحقیقات دقیقی در مورد انتخاب جاذب مناسب و شرایط عملیاتی انجام می‌شود تا به بهره‌وری بهتری در استخراج طلا دست یابید.

سه روش اصلی برای استخراج طلا

سه روش اصلی برای استخراج طلا با کربن اکتیو استفاده می شود :

  • کربن در پالپ ( CIP )
  • کربن در لیچ یا صافی ( CIL )
  • کربن در ستون ( CIC )

برای استخراج طلا با کربن اکتیو به روش پالپ (خمیر)

فرآوری کربن در خمیر کاغذ یا CIP زمانی اتفاق می‌افتد که شستشو در یک مخزن همزن قبل از وارد شدن کربن فعال انجام شود.

استخراج طلا با استفاده از کربن اکتیو به روش پالپ (خمیر) یکی از روش‌های متداول برای جداسازی طلا از معدن‌های طلایی است. این روش در فرآیند استخراج طلا از سنگ‌های معدنی استفاده می‌شود و شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. خرد کردن معدن: ابتدا معدن حاوی طلا باید خرد شده و به اندازه‌ی مناسب پودر شود تا طلا از سنگ‌های دیگر جدا شود.
  2. سرباره‌ها و زغال‌فعال: برای جداسازی طلا از مواد دیگر معدن، خمیری از زغال‌فعال و سرباره‌ها به معدن اضافه می‌شود. این خمیر باعث جذب طلا از محلول معدنی می‌شود.
  3. مخلوط کردن و پمپاژ: معدن خمیری به معدن اضافه می‌شود و با مخلوط کردن مواد، ترکیب‌ها واکنش‌های شیمیایی میان طلا و کربن اکتیو را تسهیل می‌کنند. این خمیر به کمک پمپ‌ها به سیستم‌هایی انتقال داده می‌شود.
  4. فیلتراسیون: خمیر معدنی به سری فیلترها می‌رسد تا مواد جامد (سرباره‌ها و کربن اکتیو) از محلول جدا شوند. سرباره‌ها از یک طریق جدا می‌شوند و کربن اکتیو حاوی طلا به مرحله بعدی منتقل می‌شود.
  5. جذب طلا: کربن اکتیو که حاوی طلا است، به وسیله مواد شیمیایی یا فرآیندهای حرارتی از طلا جدا می‌شود. این مرحله به عنوان مرحله استخراج طلا از کربن اکتیو شناخته می‌شود.
  6. بازیابی طلا: پس از جداسازی از کربن اکتیو، طلا به صورت مایع یا جامد بازیابی می‌شود و به پروسه‌های بعدی ارسال می‌شود.
  7. بازیافت کربن اکتیو: کربن اکتیو حاوی طلا پس از جداسازی از طلا می‌تواند مجدداً استفاده شود یا مورد بازیافت قرار گیرد.

این روش پالپ (خمیر) به عنوان یکی از روش‌های متداول استخراج طلا استفاده می‌شود و به ویژه برای معادنی با غلظت طلا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند نیازمند تجهیزات و فرآیندهای خاصی است و باید تحت نظارت دقیق انجام شود تا طلا با کیفیت استخراج شود.

استخراج طلا به روش کربن در لیچ

برای استخراج طلا با کربن اکتیو، کربن موجود در لیچ یا CIL زمانی اتفاق می افتد که کربن فعال قبل از هر گونه شستشو به دوغاب اضافه شود. طلا به طور همزمان شسته و جذب می شود.

استخراج طلا به روش کربن در ستون

در روش سوم برای استخراج طلا با کربن اکتیو، کربن در ستون، یا CIC، یک فرآیند کاملا متفاوت است. پس از شسته شدن، محلول طلا – سیانید به ستون های عظیمی که با کربن فعال بسته بندی شده اند ریخته می شود.

هر سیستم عامل دارای مزایا و معایب خاصی است، اما همه در نهایت به یک هدف بازیابی طلا عمل می کنند.

چرا در استخراج طلا از کربن فعال استفاده کنیم؟

برای استخراج طلا با کربن اکتیو، ظرفیت قابل توجهی برای جذب دارد. فرآیند فعال‌سازی به آن یک شبکه متخلخل زیر میکروسکوپی و یک سطح فوق‌العاده می‌دهد که نقاط پیوند متعددی را برای مولکول‌های طلا فراهم می‌کند. این مولکول ها توسط مولکول های سطحی کربن فعال جذب می شوند و به آنها اجازه می دهد تا کربن فعال را برای دفع بعدی جذب کنند.

چه اتفاقی برای کربن فعال استفاده شده می افتد؟

پس از اتمام فرآیند بازیابی طلا، کربن فعال “خرده شده” در نظر گرفته می شود. با این حال، اجازه استفاده مجدد از آن را می دهد. برخی از عملیات بازیابی قادر به فعال سازی مجدد کربن خود هستند، اما بسیاری ترجیح می دهند کربن مصرف شده را برای فعال سازی مجدد به متخصص ارسال کنند.

مشخصات فنی کربن فعال برای استخراج طلا

مشخصات فنی کربن فعال برای استخراج طلا می‌تواند بستگی به نیازها و شرایط خاص فرآیند شما داشته باشد. اما تعدادی از ویژگی‌های مهم که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. مساحت سطح خاص (Specific Surface Area): کربن فعال باید دارای مساحت سطح خاص بالا باشد تا بتواند به طور مؤثر طلا را از محلول‌های سیانیدی جذب کند. این مساحت سطح بیشتر به معنای قابلیت جذب بیشتر است.
  2. حجم مناطق خالی (Pore Volume): وجود مناطق خالی با اندازه‌های مختلف در ساختار کربن فعال، به افزایش ظرفیت جاذبی کمک می‌کند.
  3. کیفیت و پایداری: کربن فعال باید با کیفیت بالا و پایداری مناسبی برای مقاومت در برابر شرایط سخت در فرآیند استخراج طلا داشته باشد.
  4. اندازه ذرات: اندازه ذرات کربن فعال نیز مهم است. اندازه ذرات باید به طور معقول و به نحوی تنظیم شود که به ترشح محلول و بازیافت طلا کمک کند.
  5. پایداری در مقابل سیانید: کربن فعال باید پایداری کافی در مقابل سیانید داشته باشد تا فرآیند جذب و بازیابی طلا به خوبی انجام شود.
  6. تخلخل (Porosity): تخلخل در ساختار کربن فعال می‌تواند به جذب موثر تر گازها و محلول‌های سیانیدی کمک کند.
  7. حساسیت به مواد تشکیل دهنده محلول سیانیدی: کربن فعال باید به میزان کافی حساس به مواد تشکیل دهنده محلول سیانیدی باشد تا تجزیه طلا از آنها به خوبی انجام شود.
  8. قدرت بازیابی طلا: این مشخصه نشان می‌دهد که چقدر طلا از کربن فعال قابل بازیابی است و باید به عنوان یکی از عوامل مهم در نظر گرفته شود.

بهره‌وری کربن فعال در استخراج طلا بسیار وابسته به انتخاب درست مشخصات فنی و شرایط عملیاتی می‌باشد. برای اطمینان از انتخاب مناسب، معمولاً نمونه‌ها و آزمایش‌های آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های سنگ معدنی و محلول‌های سیانیدی انجام می‌شود. برای برای استخراج طلا با کربن اکتیو با ما در تماس باشید تا شما را در انتخاب کربن فعال مناسب برای فرآیند راهنمایی کنیم.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 3.4 / 5. تعداد رای 5

12 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز جهت کسب اطلاعات و مشاوره در این زمینه با شماره زیر تماس بگیرید.
      09123643207

  1. سلام .مهندس جان ما از کربن اکتیو برای جذب طلا استفاده مکنیم بعداز جذب کربن از محلول کربن را شسته و در استیل می‌سوزانم طلامونو برداشت میکنیم. روشی هس کربن اکتیو نسوزانیم وطلارو از کربن جدا کنیم و دوباره کربن رو استفاده کنیم .باتشکر

    1. بادرود فراوان محمد حسنپور عزیز
      آخرین روش اینه بغیر از این روش خاصی نداره، اینم بخاطر خلوص طلا کربن میسورانند که طلای خالص بدست بیاد الان تو زنجانم این کار رو انجام میدن

    2. سلام من کربن دارم ولی نمی‌دونم چطور طلاشو جداکنم میشه راهنماییم کنید ممنون

    1. درود بر شما
      یکی از کاربردهای شناخته شده کربن فعال، در فرآیندهای جذب و تصفیه گازها، مایعات و حتی مواد معدنی است.

      اما از نظر معدنی، کربن فعال با طلا ارتباطی ندارد. یعنی کربن فعال در خودش طلا دارایی نیست و برای استخراج طلا از معدن‌ها، روش‌های دیگری مانند فرآوری معدنی، آبابرداشت و استخراج شیمیایی به کار می‌رود.

  2. کربن اکتیو و سیانید پتاسیم دو عنصر مهم در انحلال خاک می باشد ولی طول زمان ان بالا می باشد و بازیافت سیانید ازان مشکل است ولی کاز ازن موثر تر از کربن می باشد

  3. بله از کربن الماسم میسازن اما مراحل کارش به این سادگیا که نیست وگرنه الان همه بجای دستگاه تقطیر دستگاه طلا ساز داشتن تو خونشون ، یه ژاپنی فکر کنم ۸۰ سال پیش بود که یک کیلو قلعو تبدیل کرد به یک کیلو طلا ولی انقدر اینکار پرخرج بود که گفته شد شاید ۲۰۰سال بعد بشه انجامش داد مثل طلایی که در ماهو مریخ هستو تا طلا به اونسی ۸هزاردلار نرسه استخراجو آوردنش صرف نمیکنه

    1. سلام .مهندس جان ما از کربن اکتیو برای جذب طلا استفاده مکنیم بعداز جذب کربن از محلول کربن را شسته و در استیل می‌سوزانم طلامونو برداشت میکنیم. روشی هس کربن اکتیو نسوزانیم وطلارو از کربن جدا کنیم و دوباره کربن رو استفاده کنیم .باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید