ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

نحوه تولید زغال

سرفصل های نحوه تولید زغال

طرز تولید انواع زغال چگونه است؟ آیا نحوه تولید زغال فرآیند پیچیده ای است؟ طرز تولید زغال از چوب چگونه است؟ نحوه تولید زغال فشرده چگونه است؟ با ما همراه باشید تا همه مراحل نحوه تولید زغال از صفر تا صد را برایتان شرح دهیم. از دیرباز همواره افراد به دنبال راه هایی می گشتند که پاسخی برای نیازهای خود از قبیل گرم کردن محل زندگی، پختن غذا و… پیدا کند. محتمل ترین راه و آسان ترین آن ها سوزاندن چوب بود به عبارتی با سوزاندن مستقیم چوب دمای آن به نقطه اشتعال می رسد و در این وضعیت انرژی به صورت حرارت آزاد می شود.

آموزش تولید زغال

به تدریج راه های دیگری جایگزین سوزاندن مستقیم چوب شد، بدین صورت که با سوزاندن مستقیم چوب انرژی زیادی در مدت زمان کمی آزاد میشد و هم چنین مقدار زیادی نیز چوب می سوخت و رفته رفته جنگل ها تخریب می شدند. در پی کشف راه های جدید بشر به تولید زغال روی آورد که ایرادات روش قبلی را نداشت نه تنها از تخریب جنگل و طبیعت جلوگیری می کرد و میزان آلودگی وارد شده به هوا را نیز کاهش  میداد، در این حالت هم چنین در مدت زمان طولانی مقدار زیادی حرارت و انرژی آزاد می شود.

بیشتر بدانید: تشخیص زغال خوب

 

زغال-فشرده-چینی

زغال در انواع مختلفی وجود دارد :

  1. زغال فشرده: زغالی است که از فشرده‌سازی ضایعات چوبی مانند خاک اره و پوست گردو تولید می‌شود. این نوع زغال معمولاً بدون مواد شیمیایی تولید می‌شود و در کباب‌پزی یا دیگر فعالیت‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  2. زغال قالبی: این نوع زغال به شکل قالب‌های مخصوص تولید می‌شود و به دلیل طراحی خاص و اندازه‌های مختلف مناسب برای باربیکیو و پخت غذا باشد.

  3. زغال لیمو (قلیانی): زغالی است که به‌طور خاص برای استفاده در قلیان (لیمو) طراحی شده است. معمولاً این نوع زغال طعم و عطر لیمویی خاصی به دود قلیان می‌دهد. برای تولید زغال لیمو از کوره صنعتی زغال استفاده می شود.
     
  4. زغال کبابی: زغال کبابی معمولاً از چوبهای مختلف تولید می‌شود و برای پخت کباب و غذاهای گوشتی مناسب است.

  5. زغال فشرده پسته: این نوع زغال از پوسته‌های پسته تولید می‌شود و معمولاً برای پخت میوه‌ها و کباب‌پزی مناسب است.

  6. زغال سکه‌ای: زغال سکه‌ای به شکل سکه‌های کوچک و نازک تولید می‌شود و برای اجرای آتش‌بازی‌ها یا طراحی‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  7. زغال بامبو: این نوع زغال از چوب بامبو تولید می‌شود و  مقاومت بیشتری نسبت به حرارت دارد. بامبو یک منبع مناسب برای تولید زغال نسوز است.

  8. زغال نارگیل: زغال نارگیل به‌طور خاص برای قلیان نارگیل طراحی شده است. این زغال دودی و طعمی مخصوص نارگیل به قلیان می‌دهد.

نحوه تولید زغال در هر یک از این انواع زغال متفاوت است و بر اساس ترکیبات و نحوه تولید ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند و انتخاب آنها وابسته به نیاز و مورد استفاده شما است.

نحوه تولید زغال حبه ای را بخوانید.

نحوه تولید زغال فشرده

نحوه تولید زغال فشرده به نسبت زغال سنتی اصولی تر می باشد چرا که در تولید زغال به روش سنتی از چوب استفاده می شد اما در تولید زغال فشرده از ضایعات مناسب و در دسترس و ارزان استفاده می شود. بیشتر بدانید :  راه اندازی خط تولید زغال فشرده

دستگاه هایی نظیر دستگاه پودرکن و یا آسیاب، دستگاه سرند، دستگاه خشک کن، دستگاه اکسترودر و ساخت کوره توسط بنا متخصص برای بالا رفتن کیفیت زغال نهایی.

زغال چگونه درست می شود؟

  1. جمع‌آوری مواد اولیه: مواد اولیه برای تولید زغال فشرده جمع‌آوری می‌شوند. مواد تشکیل دهنده آن شامل خاک اره چوب بامبو، پوست گردو و خاک زغال می باشد. در کشور ما به دلیل نبود چوب بامبو از چوب هرس شده درخت ها و خاک اره نجاری استفاده می شوند. مواد اولیه تولید زغال فشرده را کلیک کنید و بخوانید.

  2. آسیاب کردن: مواد اولیه خشک شده به اندازه‌های کوچک‌تر آسیاب می‌شوند. این مرحله باعث تجزیه مواد به قطعات کوچک‌تر و افزایش سطح آنها می‌شود. پوست گردو با خاک زغال توسط دستگاه آسیاب پودر می شود.

  3. مخلوط‌سازی و ترکیب: مواد آسیاب شده به‌طور دقیق با خاک اره ترکیب می‌شوند. این مرحله برای ایجاد مخلوطی یکنواخت و چسبنده می‌شود.

  4. خشکاندن مواد اولیه: مواد اولیه جمع‌آوری شده باید خشک شوند تا ترطیب آنها کاهش یابد. خشک کردن مواد اولیه مهم است زیرا میزان آب در مواد تاثیر مستقیمی بر کیفیت زغال فشرده دارد.
  5. فرآیند فشردن: مخلوط تولید شده به دستگاه اکسترودر منتقل می‌شود. این ماشین‌ فشار بالایی به مخلوط وارد می‌کنند تا زغال فشرده تولید شود.

  6. پخت مواد در کوره: سپس بریکت های حاصل را درون کوره جهت پخت آن ها قرار می دهیم.
  7. خنک کردن و بسته‌بندی: پس از تولید زغال فشرده، آنها به محیط‌ های خنک کننده منتقل می‌شوند. سپس زغال‌ها برای بسته‌بندی به شکل بلوک‌های یا پرس‌های فشرده قرار می‌گیرند. بسته‌بندی به منظور حفظ کیفیت زغال فشرده و نگهداری آن تا زمان استفاده می‌باشد.

  8. کنترل کیفیت: مرحله کنترل کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است تا از محصول نهایی با کیفیت و بدون مشکلات اطمینان حاصل شود.

  9. انبار‌داری و توزیع: زغال‌های فشرده برای استفاده بعدی در انبار‌ها نگهداری می‌شوند و سپس به بازار توزیع می‌شوند.

مراحل تولید زغال فشرده ممکن است بسته به نوع مواد اولیه و فرآیند تولید متغیر باشد، اما این مراحل اصولی تولید هستند.

زادگاه این صنعت در ایران از زغال فشرده در اردبیل آغاز شد. کلیک کنید و بخوانید.

 مراحل تولید زغال قالبی

طبق نامگذاری این زغال، این نوع از زغال ها قالب گیری می شوند. مواد تشکیل دهنده این نوع از زغال ها متفاوت از نوع دیگری می باشد چون بخش اعظم مواد اولیه آن شامل خاک زغال و سپس به مقدار کمی آب و نشاسته و یا صمغ عربی می باشد. اگر مواد تشکیل دهنده آن را بر اساس درصدگذاری شرح دهیم به صورت زیر می باشد:

۹۰ درصد خاک زغال ، ۵ درصد آب ، ۵ درصد نشاسته یا صمغ عربی دستگاه هایی که نیز این نوع از زغال ها را می سازند متفاوت با مورد دومی می باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید زغال قالبی

دستگاه پودرکن و یا آسیاب، دستگاه میکسر، دستگاه اکسترودر و دستگاه خشک کن

نحوه تولید زغال قالبی

بیشتر بدانید: درامد تولید زغال

تولید زغال قالبی به شکلی متفاوت از تولید زغال سنتی انجام می‌شود و شامل مراحل مختلفی می‌شود. این مراحل عبارت‌اند از:

  1. آسیاب کردن زغال: در این مرحله، خاک زغال به شکلی کامل آسیاب می‌شود تا به شکل پودری تبدیل شود.

  2. ترکیب مواد و افزودن نشاسته و آب: پودر زغال به میکسر منتقل می‌شود و در این مرحله نشاسته و آب به آن افزوده می‌شوند. این مرحله به منظور تشکیل خمیر زغالی است.

  3. اکسترودینگ (فشرده‌سازی): خمیر زغالی به اکسترودر منتقل می‌شود. اکسترودر یک دستگاه خشک‌کننده و فشرده‌ساز است که خمیر زغالی را به شکل‌های مختلف فشرده می‌کند. در این مرحله، زغال به شکل قالب‌های خمیری فشرده می‌شود. بیشتر بخوانید: دستگاه اکسترودر زغال

  4. خشک کردن: پس از اکسترودینگ، قالب‌های خمیری به دستگاه‌های خشک کن منتقل می‌شوند. در اینجا رطوبت زائده از زغال قالبی خشک می‌شود تا به شکل‌های نهایی تبدیل شود. این مرحله ممکن است بدون حرارت اضافی یا با حرارت اضافی انجام شود.

  5. بسته‌بندی و توزیع: پس از خشک کردن، زغال قالبی به شکل‌های نهایی بسته‌بندی و برای توزیع به بازار آماده می‌شود.

طرز تولید زغال از چوب

در بحث نحوه تولید انواع زغال با روش مبتدی تر و اولیه آن شروع می کنیم.

زغال-سنتی-زغال-چوب

زغال سنتی چیست؟

زغال ماده ای شکننده و سیاه رنگ می باشد که درصد زیادی از ترکیب آن را کربن تشکیل می دهد به گونه ای که می توان آن را کربن خالص نامید. زغال سنتی زغالی است که گذشتگان به روش های ساده آن را با سوزاندن چوب ها به دست می آوردند.  

طرز تهیه زغال سنتی

  1. انتخاب مواد اولیه: مواد اولیه برای تولید زغال انتخاب می‌شود. چوب درختان معمولاً به عنوان مواد اولیه اصلی استفاده می‌شود. گونه‌ها و نوع چوب بر اساس خواص مکانیکی و حرارتی انتخاب می‌شوند. چوب خشک و بدون ترک‌ترکی برای تولید زغال مناسب است.

  2. قطع و خرد کردن چوب: چوب به قطعات کوچک‌تر خرد می‌شود. این قطعات معمولاً به شکل تیرهای بلند و باریک هستند که به عنوان تیرهای خردشده شناخته می‌شوند.

  3. خشکاندن چوب: چوب خردشده به مدت مشخصی در محیط‌های خشک کننده قرار می‌گیرد تا ترطیب آن کاهش یابد. خشک کردن چوب مهم است زیرا زغال خشک‌تر بهبودی در عملکرد حرارتی دارد.

  4. فرآیند چربی برای تولید زغال چوب: فرآیند چربی یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تولید زغال چوب است. در این فرآیند، تیرهای چوب به محیطی با کم‌هوایی بالا منتقل می‌شوند و به شکل کوره‌های بیرونی می‌چینند. سپس کوره‌ها را می‌پوشانند تا هوا به درون آنها نفوذ نکند. چوب در دمای بالا (حدود 500-700 درجه سلسیوس) بدون حضور هوا کربنیزه می‌شود. این فرآیند ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

  5. خنک کردن و بسته‌بندی: پس از اتمام فرآیند چربی، زغال چوب باید خنک شود. سپس به صورت قرقره‌های زغال بسته‌بندی می‌شود تا برای استفاده آماده شود.

  6. کنترل کیفیت: مرحله کنترل کیفیت مهم است تا از محصول نهایی با کیفیت و بدون مشکلات اطمینان حاصل شود.

پس از سوخت چوب ها در مقداری معین درب کوره را می بندند تا به اصطلاحی آتش را خفه کنند ، بعد از آن که آتش درب کوره ها بسته شد به آتش هوا نمی رسد

و در نتیجه آتش خاموش می شود. علت بستن درب کوره ها و خفه کردن آتش این مسئله می باشد که از خارج شدن کربن چوب ها جلوگیری می شود و در نتیجه چوب ها به زغال تبدیل می شوند. زغال سنتی به نوبه خود بسته به نوع چوبی که از آن درست شده است دارای تنوع می باشد که شامل زغال قلیان،زغال کبابی و… می شود.

البته ناگفته نماند که این روش برای تولید زغال سنتی به شدت از لحاظ زیست محیطی برای محیط زیست مضر می باشد و دارای خطرات زیادی است.

نتیجه گیری

در آخر نحوه تولید زغال هر یک از آن ها را با تفاوت هایی جزئی برای شما آوردیم که در راه اندازی خط تولید زغال به آن نیاز خواهید داشت، امید است مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی دارید زیر همین مقاله بپرسید حتما به آن پاسخ می دهیم. شما می توانید با مشاوران ما در شرکت ابر زغال تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده کنید. خطوط ارتباطی ما 09141563782_09124235401 تماس حاصل فرمایید

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد رای 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید