ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

6 علت ترک خوردن زغال

چرا زغال ترک می خورد

سرفصل های 6 علت ترک خوردن زغال

علت ترک خوردن زغال چیست؟ در ادامه می خواهیم علت این مشکل را به همراه راه حل برایتان بیان کنیم. پس همراهمان باشید تا برای همیشه از شر این مشکل راحت شوید. طبیعتاً از جمله بزرگترین مشکلاتی که تولیدکنندگان زغال با آن مواجه هستند، ترک خوردن آن است. اگر این مورد برای شما هم ایجاد شده و در پی رفع آن میباشید در ادامه با ما همراه باشید تا چند علت مهم ترک خوردن زغال را بررسی نماییم.

ترک خوردن زغال فشرده

چرا زغال فشرده موقع پخت ترک می خورد؟

مورد اول – رطوبت کم خاک اره

یکی از علت ترک خوردن زغال های فشرده، رطوبت پایین است. داشتن رطوبت میبایست در حد استاندارد باشد، پس اگر از این حد کمتر گردد، چسبندگی کافی میان مواد اولیه و خاک اره برقرار نمیشود. هنگامی که چسبندگی نباشد، طبیعتاً سمق موجود در آن خشک شده و بریکت بیش از حد دچار خشکی و شکننده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به خط تولید زغال فشرده کلیک کنید و بخوانید.

مورد دوم – درشت بودن مواد اولیه

دومین علت ترک خوردن زغال، چنانچه مواد اولیه علی الخصوص خاک اره، بیش از حد نرمال، درشت باشند، حتما با ترک زغال مواجه خواهید شد. دلیل آن هم میتواند عدم فشرده‌سازی درست این مواد در اکسترودر باشد.  علاوه بر این حضور مواردی چون پوشال، مواد ضایعاتی درشت و آشغال در ترکیبات ساخت زغال میتواند سبب ترک آن گردد.

دلیل سوم – وجود ایراد در ماردون

سومین علت ترک خوردن زغال، در دستگاه اکسترودر، قطعه‌ای تحت عنوان کاردون وجود دارد که از جمله عوامل مهم در تولید زغال فشرده محسوب میگردد. در صورتی که مادون دچار اشکال شود، بریکت‌ها ترک‌های طولی و سرتاسری می‌خورند. از جمله اشکالات مادون میتواند تنظیمات نادرست یا غیرحرفه‌ای و خرابی قطعه باشد.

دلیل چهارم – کم بودن خاک زغال

خاک کربن یا زغال در دستگاه باعث پیشبرد صحیح عملیات فشرده‌سازی و تولید اصطکاک لازم در ماردون میشود. اگر احیانا کمتر از میزان مورد نیاز باشد، با کاهش اصطکاک رو به رو شده و عملیات به درستی انجام نمی‌گردد. این امر سبب میشود که ترک‌های ریزی در بریکت‌ها ایجاد گردد.

دلیل پنجم – رطوبت بالای خاک اره

این مورد در میان موارد دیگر بسیار شایع‌تر است چرا که خاک اره موثرترین ماده اولیه در تولید زغال فشرده می‌باشد. چنانچه این رطوبت زیاد باشد همچون خمیر به دور مادون میچسبند و وارد سیلندر دستگاه نمی‌شوند. به همین دلیل دستگاه اکسترودر آن را حول داده یا اصطلاحاً شلیک می‌کند. همین امر سبب ترک خوردن زغال خواهد شد. این نوع ترکها غالبا ریز، صاف و در سطح بریکتها می‌باشند.

دلیل ششم – مشکل در سیلندر

سیلندر از مهمترین قطعات تولید زغال محسوب میگردد و عواملی چون پایان عمر مفید، عدم کیفیت دستگاه و غیره می‌توانند باعث شوند که حرارت به درستی پخش نشده و بریکتها دچار ترکهای طولی و عرضی، شکستگی و حتی ناهمسانی گردند.

علت پوک شدن زغال

از جمله مشکلاتی که میتواند برای بسیاری از تولیدکنندگان زغال اتفاق بیفتد، پوک شدن زغال است. در چنین شرایطی زغال دارای وزن خیلی پایین‌تر از حالت عادی می‌باشد و این تنها عیب کار نیست. معمولا چنین زغالی از دیدگاه مصرف کننده نیز دارای کیفیت مطلوب نیست و بسیاری از خرید آن اجتناب می‌کنند. احتمالا سوال شما هم این است که چرا زغال‌ها پوک می‌شوند؟

پاسخ این سوال می تواند در نحوه چیدن زغال در کوره باشد. پس کلیک کنید و بخوانید.

چرا ردیف اول زغال ها میسوزند و خاکستر میشوند؟

ردیف اول زغال‌ها معمولاً می‌سوزند و به خاکستر تبدیل می‌شوند که این موضوع می‌تواند حدوداً 15 کیلو زغال را به ضایعات تبدیل کند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

قبل از اینکه واگن زغال چینی را وارد کوره کنید، یک لایه از خاک اره خشک را با قطر حدود 5 سانتیمتر روی بریکت‌ها (زغال فشرده) بریزید. این کار باعث می‌شود که ردیف اول از زغال‌ها در معرض آتش مستقیم قرار نگیرد و از سوختن زودهنگام جلوگیری شود.

با این روش، کار شما به نظر حرفه‌ای‌تر خواهد آمد.

نکته: حتماً از خاک اره خشک استفاده کنید.

نکته: همیشه مطمئن شوید که آتش در داخل کوره روشن است. در صورتی که از سر پیک استفاده می‌کنید، از آن استفاده کنید، و در صورت نداشتن آن، از بریکت استفاده کنید.

علت ترک خوردن زغال و پوک شدن آن چیست؟

این مسأله میتواند به دلایل زیر مربوط باشد.

  • ترکیبات اولیه شما استاندارد و باکیفیت نیست
  • بریکت‌ها به درستی در کوره چیده نشده‌اند و به همین جهت به درستی پخته نمی‌شوند
  • کوره دارای درز و شکاف است و هوای گرم داخل، خارج میشود
  • ساختار ساختمانی کوره به درستی ساخته نشده است

اگر تمام موارد فوق را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت، احتمال دارد که کارکرد دستگاههای خط تولید به درستی انجام نمیشود. برای بازدید و رفع اشکال در این مورد میتوانید با افراد متخصص مرتبط شوید.

نکته مهم این که هرگز جهت پوک نشدن بریکتها، از چسب زغال، خاک MDF یا دیگر مواد شیمیایی کمک نگیرید. چرا که علاوه بر مضر بودن برای مصرف کننده، از کیفیت زغال فشرده به شدت میکاهد و چه بسا در مرحله پخت، تماما در کوره بسوزند.

چگونه گاز زغال را بگیریم؟

گاز زغال از دیگر معایبی است که برخی تولیدکنندگان زغال فشرده با آن رو به رو هستند.

با اینکه زغال فشرده ترکیب صد در صد تعیین شده‌ای ندارد اما طبیعتاً هر مورد باید به حد مناسبی و از نوع با کیفیت مصرف شود. به عنوان نمونه مصرف پوست گردو برای شکل‌دهی، سنگینی، حرارت بیشتر و ریزش کمتر خاکستر زغال، علاوه بر نسبت معین باید از نوع باکیفیت و مرغوب باشد که در غیر این صورت منجر به تشکیل گاز زغال میگردد.

از سوی دیگر قرار دادن صحیح زغال در کوره نیز از تولید گاز پیشگیری می‌کند. به عنوان نمونه، حتما باید واگن در مرکز کوره قرار بگیرد.

مورد بعدی درجه حرارتی است که برای تولید به کار میرود. حد تعادل دما را حفظ کنید تا در اثر زیاد یا کم شدن حرارت کوره، با گاز زغال مواجه نشوید.

مهمترین نکته در تهیه زغال

در تهیه زغال نکات مهم زیادی میتوان عنوان کرد که از جمله آنها:

  • در خصوص مواد اولیه

برای تهیه مواد اولیه در خصوص نوع و میزان و همچنین مکانی که مواد اولیه را از آنجا تهیه میکنید، حتما نهایت دقت را داشته باشید که در نهایت تعیین کننده‌ی کیفیت محصول خواهد بود.

به عنوان نمونه استفاده از ضایعات چوب در تولید زغال نقشی اساسی دارد اما هر ضایعات چوب مثل ام‌دی‌اف و نئوپان کاربرد ندارد.

  • در خصوص تجهیزات و ماشین آلات

تجهیزاتی که در تولید زغال فشرده کاربرد دارند مانند دستگاه پودرکن و سرند، دستگاه خشک‌کن، میکسر، اکسترودر و غیره را از مکانهای معتبر تهیه کنید تا علاوه بر کارایی مناسب، زودهنگام فرسوده و خراب نشوند. علاوه بر این محصول نهایی حاصل تجهیزات تخصصی و باکیفیت، هم مرغوب خواهد بود و هم پرفروش.

  • در خصوص کوره

کوره‌های مورد استفاده می‌توانند سنتی یا صنعتی باشند. با توجه به اینکه کوره‌های سنتی میتواند مشکلات خاص خود را داشته باشند، کوره‌های صنعتی در جهت رفع برخی مشکلات همتای سنتی خود وارد چرخه‌ی تولید زغال شده است. در خصوص خرید یا ساخت کوره‌ها حتما از نیروی متخصص درخواست کمک کنید. چرا که کوره میتواند بالاترین نقش را در محصول تولیدی شما داشته باشد.

سخن پایانی: علت ترک خوردن زغال به عواملی که در بالا گفتیم بر میگردد. بریکتی را میتوان خوب و باکیفیت معرفی کرد که دارای هیچگونه ترک، انحراف، شکنندگی و ناهمسانی در شکل ظاهری نباشد. به همین جهت شناخت دلایل بروز عیب در بریکت‌ها همچون ترک خوردن زغال فشرده، پوک شدن و غیره میتواند در پیشبرد فعالیت شما بسیار موثر باشد.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 2.8 / 5. تعداد رای 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید