ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

علت دود کردن کوره زغال

راه حل برطرف کردن دود کوره

سرفصل های علت دود کردن کوره زغال

علت دود کردن کوره زغال چیست؟ چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه علت را بدانید و نحوه برطرف کردن این مشکل را یاد بگیرید.

از گذشته تا به امروز زغال‌ها کاربرد‌های وسیعی در زندگی بشر داشته‌اند. پیش‌تر از کشف روشهای نوین امروزی، تولید زغال به روشهای رایج، علاوه بر تخریب محیط زیست، کیفیت‌های بالا نیز نداشتند.

اولین تولید کنندگان زغالهای فشرده، کشور چین بود که هدفش را مزیت‌های این نوع زغال و جلوگیری از آسیب به طبیعت عنوان میکرد. کم کم تمام جهان با این هدف و مزیت‌های فراوان زغال فشرده آشنا و شروع به تولید کردند.

برای تولید این نوع زغال نیاز نیست درختان قطع شوند. بلکه مواد اولیه که قابلیت اشتعال دارند همچون شاخه و برگ درختان، کاغذ‌های باطله، پوست گردو، خاک اره‌ و غیره را درون قالبهای مخصوص ریخته و پس از پرس کردن، درون کوره‌های صنعتی، زغال فشرده را تولید می‌کنند.

برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده استاندارد کلیک کنید و بخوانید.

کوره سنتی زغال فشرده
علت دود کردن کوره زغال

از مهمترین عواملی که علاوه بر عدم قطع درختان، میتواند از آسیب به طبیعت جلوگیری کرده و به کیفیت زغال‌ها بیافزاید، جلوگیری از دود کردن کوره است. در ادامه خواهیم گفت که چرا کوره دود میکند و برای جلوگیری از آن چه کنیم.

علت دود کردن کوره بریکت زغال فشرده

دود کردن کوره‌ی زغال فشرده یا بریکت امری طبیعی نیست و عوامل مختلفی می‌توانند مسبب آن گردند. در ادامه به چند مورد اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

۱- مواد اولیه نامرغوب است و ناخالصی دارد

متاسفانه برخی تولیدکنندگان در خط تولید خود جهت محکم‌ شدن بریکت از مواد و چسب‌های شیمیایی بهره میبرند که با توجه به حضور همین ناخالصی خطرناک، علاوه بر زیانهایی که متوجه مصرف‌کننده میشود، حتی در هنگام تولید نیز میتواند برای کارگران به شدت مضر باشد. این افزودن مواد نامرغوب به زغال فشرده، باعث میشود هنگام استفاده، دود ایجاد کند که به شدت سمی و خطرناک هستند. علاوه بر این بریکتهای به زغالهای خوبی تبدیل نشده، در مصرف گداخته نمی‌شوند و همچنین بوی بدی از خود متساعد خواهند کرد. پس برای پیشگیری از موارد ذکر شده در خط تولید ذغال فشرده به هیچ عنوان از چسب، مواد شیمیایی و هرگونه مواد دیگری که نامرغوب هستند نباید استفاده کرد.

بیشتر بدانید: مواد اولیه تولید زغال

۲- بهره‌گیری از سوخت‌های مازاد جهت اشتعال کوره

دومین علت دود کردن کوره زغال وجود سوخت مازاد است. پخت بریکت به زمان نسبتا مشخصی نیاز دارند، اما برخی تولیدکنندگان برای تسریع این امر، اقدام به افزودن مواد مشتعل کننده مانند نفت و غیره میکنند. درست است که نتیجه زودتر حاصل میشود اما قطعا اشتباه بوده و یکی از دلایل دود کردن کوره میباشد. علاوه بر این توقعی نیست که زغالهای تولیدی با این روش، کیفیت بالا داشته باشند، که حتی شکننده‌تر نیز خواهند بود. بهترین راه برای پیشگیری از دود کردن کوره بریکت، گداختن آنها، تنها با حرارت عادی مشعل و اندکی صبوری بیشتر است.

۳- ساختمان نادرست کوره

سومین علت دود کردن کوره زغال ساخت نادرست کوره سنتی می باشد. در مواردی علاوه بر طبیعی بودن مواد اولیه تولید و عدم افزودن مواد سوختی، باز هم مشاهده میشود که کوره دود میکند. در این مرحله باید گمان را به اصولی نبودن ساختمان کوره هدایت کرد. کوره‌ای مناسب تولید بریکت زغال فشرده است که از تهویه مناسب برخوردار باشد تا زغال‌ها اصطلاحا خفه نشوند. این مسأله باعث کاهش کیفیت بریکت‌ها و عدم پخت اصولی آنها خواهد شد.

 ۴- وجود مشکل در خروجی اگزوز کوره

در نهایت دود کردن کوره زغال به دلیل استاندارد نبودن دودکش مناسب است. دود برای خروج از کوره نیاز دارد که دودکش یا اگزوز استاندارد داشته باشد. طول و ابعاد دودکش اگر در حد استاندارد نباشند، خروج دود به درستی انجام نشده و نتیجه‌ی آن خروج دود از دیگر قسمتهای کوره خواهد بود. حتی اگر در اثر غیراستاندارد بودن دودکش کوره دود نکند هم، زغال تولیدی همراه با بو و گاز می‌باشد و کیفیت خود را از دست خواهند داد.

بیشتر بدانید: تولید زغال با پوست پسته

بهتر است برای خروجی دود، سوراخ و هواکشی در سایز یک آجر سالم یا ابعاد حداقل ۱۵×۱۵ و از لحاظ طول نیز بین ۱/۵ تا دو متر در نظر بگیرید.

در ابرزغال مهندسین کوره سنتی برایتان کوره استاندارد بنا می کنند که دودکش ها تمام دود را به خارج انتقال می دهند برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

برای مشاهده کوره صنعتی زغال کلیک کنید و ببینید. این کوره ها عمدتا برای زغال مرکبات کاربرد دارند.

راه حل مشکل دود کردن کوره زغال

کوره سنتی زغال فشرده
علت دود کردن کوره زغال

۱- برای حذف دود کوره زغال بهتر است از سوخت‌های جایگزین که در فرایند احتراق آلاینده کمتری دارند مانند گاز طبیعی و بیوگاز استفاده کرد.

۲- در ترکیبات مواد اولیه‌ی زغال به هیچ عنوان مواد شیمیایی و چسب استفاده نکنید و از سوی دیگر، درصد ترکیبات را به درستی رعایت کنید تا علاوه بر کاهش دود کوره، کیفیت زغال تولیدی را نیز بالا ببرید

۳- کوره به عنوان مهمترین مرحله در تولید زغال فشرده، باید دارای استانداردهای لازم باشد. ابعاد کوره، اندازه و طول دودکش، نداشتن درز و موارد دیگر اگر رعایت گردند قطعا با مشکل دود کردن کوره از این حیث مواجه نخواهید شد.

۴- در کوره میبایست برای تهویه هوای حاصل از حرارات دادن زغال فشرده ،مکان مناسبی تعبیه شده باشد. اگر تهویه کوره، مورد سهل انگاری قرار بگیرد، زغال در حال تولید اصطلاحا خفه میشود و نتیجه‌ی آن جز دود فراوان نخواهد بود. در اصل تهویه هوا برای جلوگیری از خفگی، گازگیری و فشار حرارتی اهمیت فراوان دارد.

۵- معمولا کوره‌های نوین و صنعتی کمتر از کوره‌های سنتی دود میکنند. اما برای رفع اساسی این اشکال در هر دو مورد، بهترین اقدام کمک گرفتن از تخصص و تجربه‌ی افراد متخصص است.

علت خفه کردن کوره زغال

کم بودن گرمای اولیه در کوره زغال فشرده باعث میشود که بریکت‌ها به طور کامل آتش نگیرند و باعث خفه شدن کوره شوند.

از طرفی سرد بودن بریکت‌های زغال فشرده نیز یک عامل مهم است که موجب خفه شدن کوره میشود؛ زیرا برای سوختن به طور کامل، بریکت‌ها نیاز به دمای مناسبی دارند.

استفاده از مواد نامرغوب برای تولید زغال فشرده نیز می‌تواند به خفه شدن کوره منجر شود؛ زیرا این مواد دارای خصوصیات سوختنی ناکافی اند.

شیشه شدن بریکت‌های زغال فشرده به دلیل دمای پایین و عدم تهویه مناسب نیز می‌تواند باعث خفه شدن کوره شود؛ زیرا بریکت‌ها برای سوختن به دمای معینی نیاز دارند.

درست نبودن بچه کوره زغال فشرده نیز یکی از عواملی است که باعث خفه شدن کوره میشود؛ زیرا بچه کوره باید به گونه‌ای باشد که تهویه مناسب و دمای کافی را برای زغال فشرده فراهم کند.

مشکل در سیستم خشک کن زغال فشرده نیز می‌تواند باعث خفه شدن کوره شود؛ زیرا اگر بریکت‌ها قبل از ورود به کوره خشک نشوند، ممکن است به دلیل رطوبت باعث خفه شدن شوند.

عدم تعادل در توزیع هوا در کوره نیز می‌تواند باعث خفه شدن شود؛ زیرا اگر هوا به طور مناسب در کوره چرخش نکند، زغال‌ها به طور یکنواختی سوخته نمی‌شوند.

نبود مقدار کافی از اکسیژن نیز می‌تواند باعث خفه شدن کوره شود؛ زیرا زغال‌ها برای سوختن به اکسیژن نیاز دارند و در صورت کمبود آن، آتش نمی‌گیرند.

استفاده از بریکت‌های ناپایدار و نامناسب نیز می‌تواند یکی از علل خفه شدن کوره باشد؛ زیرا بریکت‌ها باید دارای خواص سوختنی مناسب باشند تا به طور کامل آتش بگیرند.

برای راه اندازی خط تولید زغال حبه ای کلیک کنید و بخوانید.

سخن پایانی

هنگامی که برای تولید زغال فشرده اقدام میکنید، بریکت‌ها بعد از انجام قالب و خروج از دستگاه پرس،  برای پخت به کوره وارد میشوند. پخت مناسب در کوره میتواند بر کیفیت بریکت زغال فشرده نیز تاثیرات مثبتی داشته باشد. یکی از مواردی که نشان میدهد یک کوره به درستی کار میکند، نداشتن هیچگونه دود مرئی است. یعنی اگر بریکتهای شما به خوبی پخته میشوند و دودی از کوره خارج نمی شود اطمینان داشته باشید که به احتمال قوی، کارتان درست است. در این مطلب سعی شد تا اطلاعات جامعی در خصوص علتهای دود کردن کوره و راه حل رفع آن مطرح شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 1.5 / 5. تعداد رای 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید