ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

کاربرد زغال بامبو

کاربرد زغال بامبو

سرفصل های کاربرد زغال بامبو

کاربرد زغال بامبو چیست؟ در ادامه همراهمان باشید تا راجع به کاربردهای متنوع زغال بامبو آشنا شوید. در بازار مصرف زغال شاهد حضور انواع مختلفی از آن هستیم که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. یکی از این انواع، زغال بامبو است که قرن‌هاست در آسیای شرقی تولید و مورد مصرف قرار میگیرد.

کاربردهای زغال بامبو

از ویژگی این زغال، تولید آن از چوب درختی تحت عنوان بامبو میباشد که به وفور در کشورهایی مانند چین کشت میشوند. بذر کاشته شده‌ی بامبو تا پنج سال رشد چندانی نخواهد داشت و پس از آن در طی چند هفته ممکن است تا بیست متر هم قد بکشد. دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری این نوع زغال را همواره در سبد خرید خود بگنجانند.

کاربرد زغال بامبو چیست؟

از جمله دارا بودن خاصیت متخلخلی تا چهار برابر بیش از دیگر انواع زغال، تراکم بالا به دلیل روزنه‌های فراوان موجود، خودسوز بودن و عدم نیاز به رساندن اکسیژن، خاصیت بدون بو و نم‌گیری به دلیل دارا بودن بار یونی منفی، خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری، عدم پخش خاکستر پس از سوختن و مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت و بسیاری موارد دیگر. علاوه بر این به دلیل طبیعی بودن این نوع زغال میتوان در اکوسیستم مورد بازیافت قرار داد و آسیبی به طبیعت وارد نکرد.

بیشتر بدانید: خط تولید زغال فشرده

زغال بامبو چیست؟

بامبو گیاهی سرسخت و در عین حال زیباست که توانایی رشد در اکثر خاکها را دارد. در خیلی پیش‌تر که هنوز ساخت زغال مرسوم نبوده است، زمین‌دارها همواره سعی میکردند تا با روشهای مختلف جلوی رشد این گیاه را گرفته یا از بین ببرند. اما امروزه به دلیل رشد صنعت زغال علی الخصوص در مورد زغالی پرخاصیت مانند بامبو، رشد این گیاه برای بسیاری به فرصت بدل شده است.

برای تولید زغال چوب بامبو میتوان از ریشه، شاخه و ساقه‌ی آن بهره برد. این زغال منحصر به فرد و بسیار مقاوم، با حرارت دادن در غیاب اکسیژن و با کمک فرایند پیرولیز تولید میگردد. گرو و غبار یا پوره‌ی زغال بامبو را میتوان به ترکیبات دیگری افزود و از آن بریکت فشرده تولید کرد. علاوه بر ویژگیهای بسیار مهمی که میتوان از زغال بامبو شاهد بود، این زغال دارای کاربردهای زیادی نیز می‌باشد که در ادامه به مهمترین موارد مصرف زغال بامبو اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: خط تولید زغال حبه ای

موارد مصرف زغال بامبو

همانطور که گفتیم به دلیل ویژگیهای ظاهری و باطنی موجود در زغال بامبو، این نوع زغال بسیار مورد مصرف قرار گرفته است. اگر بخواهیم این موارد را در حالت کلی عنوان کنیم:

  • بوگیر، رطوبت‌گیر و جذب فوق‌العاده ذرات هوا

این زغال ساختاری متخلخل دارد و با کمک همین روزنه‌های بسیار ریز، میتواند رطوبت، ذرات آلوده و همچنین انواع بوهای ناخوشایند را در خود جذب کرده و از بین ببرد. این زغال را میتوانید درون هر محفظه‌ای مانند یخچال یا جاکفشی قرار دهید و از این خاصیت بهره‌مند گردید.

  • تصفیه کننده‌ی آب

در زغال بامبو، بار یونی منفی وجود دارد، همین امر سبب میگردد که قادر باشد آب یا هوا را به آسانی مورد تصفیه قرار دهد. در واقع با قرار دادن زغال در آب یا فیلترهای تصفیه، باعث میگردد که سختی آب از بین برود. در نتیجه مواد مضر موجود مانند کلر و نیترات را جذب کرده و موادی مانند سدیم و منیزیم را در آن آزاد می‌کند.

فیلتر آکواریوم و فیلتر آب برای مصارف خانگی و صنعتی از نمونه‌های مصرف این نوع زغال هستند.

  • تنظیم کننده‌ی رطوبت خاک

هنگامی که دانه‌های خرد شده‌ی زغال بامبو را با خاک مخلوط میکنند، در واقع به دلیل وجود منافذ ریز و بیشمارش، میتواند رطوبت بیش از حد خاک را جذب کرده و با خشکی خاک مجددا آن را آزاد کند. علاوه بر این باعث میگردد به آسانی به ریشه‌های نهفته در خاک ایجاد هوارسانی گردد. به همین جهت استفاده از زغال بامبو میتواند در رشد کشاورزی و باغبانی، تاثیرات شگرفی داشته باشد.

  • استفاده در پخت و پز

زغال بامبو به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، زمان بیشتری به سوختن ادامه میدهد و نیاز به باد زدن هم ندارد. علاوه بر این به دلیل عدم تولید بو و دود، باعث پخت یکنواخت غذا یا کباب و طعم بهتر آن میشود. علاوه‌بر این به اکوسیستم. طبیعت نیز آسیبی وارد نخواهد شد.

  • علاوه بر این ذغال بامبو در بسیاری صنایع دیگر مانند تولید سرامیک، فولاد، شیشه، و تولید کربن فعال نیز کاربرد فراوان دارد.
  • در محصولات بهداشتی و درمانی هم میتوان از تاثیرات بسیار بالای آن بهره‌مند شد. به عنوان نمونه به دلیل جذب رطوبت بالا، میتواند یک عرق‌گیر فوق‌العاده یا به دلیل جذب الاینده‌ها، یک ماسک طبیعی باشد.

حتما بخوانید: استخراج طلا با کربن فعال

زغال بامبو برای قلیان

قلیان از گذشته تا به امروز در مجالس و مجامع، میان ایرانیان مرسوم بوده و هست. یکی از محبوب‌ترین نوع زغال برای استفاده در قلیان، زغال بامبو میباشد. این نوع زغال با توجه به مقاومت بسیار بالایی که در برابر حرارت دارد، در هنگام استفاده، مدت زمان بیشتری میسوزد.

علاوه بر این هیچگونه بو و دودی نداشته و از همین حیث احساس سردرد و تهوع ایجاد نخواهد کرد. هر دو نوع بریکت و زغال چوب در خصوص استفاده در قلیان می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

زغال چوب بامبو

همانگونه که ذکر شد زغال بامبو در دو نوع، زغال چوب و بریکت فشرده تهیه و به فروش می‌رسد. در خصوص تولید زغال چوب بامبو، میتوان آن را حاصل فرایند تجزیه در نتیجه‌ی حرارت دادن، دانست.

برای این منظور، چوب (ریشه، ساقه، شاخه) درخت بامبو را برش‌کاری میکنند و مدتی (چند هفته) اجازه میدهند که چوبها کاملا خشک گردند. پس از آن چوبهای بامبو خشک شده را به کوره‌ی بدون اکسیژن وارد کرده و به آن دمایی معادل ۷۵۰ درجه سانتیگراد میدهند. این عملیات باعث کربن سازی چوبها شده و با ایجاد حفره‌های بسیار ریز باعث ایجاد تخلخل در آن میگردد که عامل اصلی تمام خواص زغال بامبو میباشد.

توجه داشته باشید که فرایند تولید زغال چوب بامبو و بریکت فشرده‌ی آن میبایست اصولی پیگیری شود تا در نهایت زغال به دست آمده کیفیت و خواص ذکر شده را داشته باشد.

سخن پایانی

همان گونه که ذکر شد، زغال بامبو از جمله زغالهای ارزشمند است که از چوب درخت بامبو تهیه میشود. در بسیاری صنایع به دلیل خواص و ویژگی فوق‌العاده این نوع زغال، میتوان رد‌پایی از آن یافت. چنانچه قصد خرید تجهیزات تولیدی یا خرید خود زغال بامبو را داشته و یا درخواست انجام هرگونه مشاوره یا راهنمایی را دارید، میتوانید با مشاوران مجموعه‌ی ما در تماس باشید.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای 0

2 پاسخ

  1. سلام من شنیدم زغال بامبو به دلیل خواص بالایی که داره ضد میکروب هست و میشه به عنوان بوگیر ازش استفاده کرد. این کاربرد زغال بامبو درسته؟

    1. سلام دوست عزیز،روزتون بخیر،بله تا حدودی درست هست این موضوع،چرا که کربن دارای خاصیت بوگیری هست.جهت مشاوره و دریافت اطللاعات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید