بهترین روش تصفیه آب

انواع روش تصفیه آب

سرفصل های  بهترین روش تصفیه آب

شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که منظور از تصفیه آب چیست؟ یا بهترین روش تصفیه آب چیست؟ اگر بخواهیم با یک تعریف ساده توضیح دهیم، تصفیه آب یعنی ناخالصی‌ها و آلاینده‌هایی که در آب محلول و معلق می‌باشند را به روشهای مختلف حذف نمود.

روش تصفیه آب

شاید بتوان به آسانی آلاینده‌های درشت را از آن حذف نمود اما این آسانی را نمیتوان در خصوص ذرات ریز و یا حتی میکروسکپی نیز به کار برد. ذرات ریز محلول در آب نیاز دارند که روشهای دقیق‌تری برای از بین رفتن، طی نمایند. روشهای مختلفی برای حذف ناخالصی‌ها، از گذشته تا به امروز به کار برده شده است که از آنها به روشهای سنتی و نوین یاد میکنند.

امروزه فیلتر‌های متنوع با کارایی مختلف، بسته به اندازه‌ی منافذ، سطح مقاومت و توانایی آنها در از بین بردن آلاینده‌ها در این امر به کار برده میشوند که می‌توانند از جنس سرامیک، الیاف مصنوعی یا حتی کربن باشند.

بیشتر بدانید: فیلتر تصفیه آب کربنی

با توجه به نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که همواره در خصوص تصفیه آب بوده و هست، میبایست مطمئن شد که کدامیک از روشهای سنتی یا پیشرفته‌تر برای تولید یک آب آشامیدنی باکیفیت می‌توانند بهترین باشند. در ادامه با بررسی هر دو روش تصفیه آب، قطعا نتیجه بهتر مشخص میشود.

روش‌های سنتی تصفیه آب

  • تصفیه آب به کمک جوشاندن ان بهترین روش تصفیه آب سنتی:

قطعا بارها شنیده و دیده‌اید که برای ضدعفونی نمودن و حذف میکروارگانیزم‌های موجود در اب، آن را می‌جوشانند. قطعا این روش اگر در زمان کافی انجام گیرد تا حدودی میتواند در هدف خود موفق باشد. اما همانطور که گفتیم فقط تا حدودی. یعنی آبی که جوشانده میشود فقط بخشی از میکروب و دیگر آلاینده‌های خود را از دست میدهد و هنوز کاملا تصفیه کامل نمیشود.

 بهترین روش تصفیه آب خانگی

اما در روش سنتی بهترین روش تصفیه آب می باشد. اما این روش به مطمئنی روش های مدرن نیست.

طی بررسی‌های انجام شده برای روش سنتی جوشاندن آب برخی اشکالاتی ذکر شده، از جمله:

۱- صرف سوخت و انرژی باارزش، برای جوشاندن مقدار کمی آب.

۲- صرف زمان برای سرد شدن آبی که پیش‌تر جوشانده شده است

۳- به هدر رفتن مقداری آب در زمان جوشاندن یا حتی سرد شدن از طریق تبخیر شدن

۴- برخی ناخالصی‌ها از طریق جوشاندن آب از بین میروند اما برخی دیگر خیر. در واقع با جوشیده شدن آب، بیشتر آن را ضدعفونی میکنیم و تصفیه‌ی آلاینده‌های سخت‌تری چون سرب و نیترات از این روش انجام نخواهد شد.

۵- قطعا در هنگام میل نمودن آب جوشیده متوجه طعم متفاوت آن شده‌اید. در واقع این طعم به دلیل کلری است که در جوشاندن از بین نمی‌رود.

  • تصفیه آب با روش افزودنی‌های شیمیایی

ید و کلر رو ماده‌ی شیمیایی ارزان، سبک و با دسترسی آسان هستند که برای ضدعفونی کردن اب، کاربرد دارند.

فعالیت ید در حذف بسیاری ویروس‌ها، باکتری‌ها و تک‌یاختگان تا حدودی تاثیرگذار می‌باشد اما شرایطی مانند سرد بودن اب، میتواند فعالیت آن را به تاخیر بیاندازد. علاوه بر این، ید تا حدی در منابع طبیعی همچون خاک موجود است و افزودن مصنوعی ان، میتواند با تغییرات دوز، برای برخی چون بیماران تیروئیدی و زنان باردار نامناسب باشد. در نتیجه‌ی کار نیز آبی که برای آشامیدن به ما میدهد طعم خوشایندی نخواهد داشت.

بیشتر بدانید: کاربرد کربن فعال

و اما ماده‌ی دوم که کلر نام دارد نیز برای خود دارای فواید و مضراتی خواهد بود. فواید آن که در ضدعفونی کردن حدودی آب واضح و مشخص است اما در مضرات آن میتوان گفت که، کلرزنی میتواند سبب ایجاد ماده‌ای فرعی تحت عنوان تری هالون‌متان‌ها شود که سرطان‌زایی آن بر همه آشکار است. علاوه بر این کلر ماده‌ای سمی می‌باشد که دوز خارج از اندازه‌ی آن میتواند سبب ایجاد بیماری‌های داخلی و ظاهری جدی شود.

حال که روشهای سنتی را بیشتر شناختید به نظرتان نیاز نیست با روشهای پیشرفته‌تر و مطمئن‌تری آشنا گردید؟

روش های مدرن تصفیه آب آشامیدنی

از جمله روشهای این دسته‌بندی میتوان به استفاده از کربن فعال ، روش اولترافیلتراسیون و روش اسمز معکوس اشاره نمود که میتوان در انواع دستگاههای فیلتراسیون و تصفیه آب خانگی مشاهده کرد. قطعا تمام این مدرن بودن دستگاههای تصفیه آب میتواند در گرو تنوع فیلترهایی باشد که به کار گرفته می‌شوند. فیلترها به عنوان اصلی‌ترین جزو دستگاههای تصفیه آب خانگی، می‌توانند به نوبه‌ی خوب بسیاری از آلاینده‌های موجود را حذف کنند.

از انواع فیلترهای تصفیه آب:

  • فیلتر تصفیه آب پلی پروپیلن یا الیافی

این فیلتر با نام اختصاری PP، با الیاف پلی پروپیلن خود میتواند آلاینده‌های نسبتا درشتی مانند گل ولای، جلبک، زنگ اهن، ریزه سنگ و غیره را حذف کند.

در واقع توانایی فیلتر پیش تصفیه الیافی میتواند محدود به حذف ناخالصی‌های فیزیکی باشد و در برابر حذف مواد شیمیایی و باکتری‌ها مصون نخواهد بود.

  • فیلتر تصفیه آب کربن اکتیو یا فعال

کربن فعال در واقع همان عمل‌آوری زغال با روشهای نوین است که از محصولات بر پایه گیاهی همچون پوسته نارگیل، گردو یا بادام و غیره تولید میشود.

بهترین روش تصفیه آب به سبک پیشرفته این روش است. زیرا آب در نهایت سلامت قرار دارد و به آن مواد شیمیایی افزوده نمی شود. فیلترهایی که بر پایه زغال اکتیو تهیه میگردند بسیار می‌توانند در حذف باکتری‌ها، ترکیبات شیمیایی و آلاینده‌های دیگر موثر باشند در حالی که سبب بهبود طعم، رنگ و مزه‌ی آب نیز هستند.

با توجه به استفاده از کلر در حجم بالای آب شهری و مضرات بیش از حد آن در سلامت انسانی، فیلتر‌های حاوی کربن فعال میتواند قدرت جذب بالایی داشته باشند و مواد شیمیایی مضر از جمله کلر را به آسانی جذب نماید.

بیشتر بدانید: کربن فعال خوراکی

در دستگاههای تصفیه آب صنعتی، مواد اولیه ساخت این کربنهای مفید، میتواند از زغال چوب یا زغال سنگ نیز باشد که به نوبه‌ی خود حاوی ترکیبات غنی نیز هستند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری بخوانید و بدانید کربن فعال چیست؟

و اما انواع فیلترهای دیگر که هر کدام می‌توانند به نوبه‌ی خود تاثیرات مثبتی در تصفیه هر چه بهتر اب داشته باشند.

  • فیلتر تصفیه آب کربن بلاک
  • فیلتر تصفیه آب ممبران
  • فیلتر تصفیه آب پست کربن
  • فیلتر تصفیه آب مینرال
  • فیلتر تصفیه آب قلیایی
  • فیلتر تصفیه آب فرابنفش یا UV

با بررسی روشهای نوین و تاثیرات شگرف آن در تصفیه انواع آلاینده‌های موجود در اب، میتوان پی برد که علاوه بر طبیعی بودن و عدم اسیبهای انسانی، بسیار مفید نیز خواهند بود. از جمله فواید این روش میتوان به بهره‌گیری از ماده‌ی زغال اکتیو اشاره کرد که در کنار فعالیت پاک‌سازی آب از بسیاری ناخالصی‌های هرچند ریز، میتواند موادی آزاد کند که در بسیاری دیگر از تجهیزات سلامتی و بهداشتی نیز کاربردهای آن قابل مشاهده است.

بیشتر بدانید: کربن فعال از کجا بخریم

در نهایت سخن و در شرایط انتخاب بهترین روش تصفیه آب قطعا پیشنهاد ما به شما استفاده از روشهای پیشرفته و نوین خواهد بود.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید