ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

8 نکته ایمنی در کارگاه زغال

نکات در کارگاه تولید زغال

سرفصل های 8 نکته ایمنی در کارگاه زغال

نکات ایمنی در کارگاه زغال چیست؟ چطور می توان از ایمنی کار مطمئن شد؟ در ادامه همراهمان باشید. هر مکانی که برای ایجاد انواع شغل، تحت عنوان کارگاه معرفی میکنیم، ملزوم میشود تا یک‌سری نکات ایمنی را برای حفظ سلامت محیط و نیروی کارش رعایت نماید. مسلما عدم رعایت یا سهل انگاری در آن میتواند سبب بروز پیشامدهایی گردد که گاها جبران ناپذیر هستند.

نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

نکات ایمنی در کارگاه زغال سازی

یکی از این کارگاه‌ها که فعالیت در آن نیاز به مراقبتهای بیشتری دارد، کارگاه زغال سازی است. حفظ ایمنی در کارگاه زغال، مهمترین قدم در ابتدای فعالیت آن است. متاسفانه در برخی کارگاه‌ها شاهد این هستیم که به این موضوع اهمیت چندانی نداده و عواقب کار را چندان جدی نمی‌گیرند. توصیه ما به شما این است که به مال و جان کارکنان و همکاران اطرافتان اهمیت قائل گردید و حتما نکاتی که در ادامه عنوان خواهد شد را بیش از پیش جدی بگیرید.

1. حتما تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در خط تولید داشته باشید

همانگونه که میدانید یک کارگاه تولید زغال، به دلایل مختلف میتواند در معرض ایجاد حریق باشد. موضوع ایمنی در این خصوص را حتما در اولویت قرار داده و ابزار مناسب مانند کپسول آتش‌نشانی سالم و بزرگ را برای این مواقع تهیه نمایید. یکی از کارهای موثر در برقراری ایمنی در کارگاه زغال استفاده از کپسول استاندارد است. بهترین نوع کپسول آتش‌نشانی که برای کارگاههای زغال پیشنهاد میشود کپسول‌های کف هستند که علاوه بر اثرگذاری بیشتر، آلودگی کمتری در زمان بهره‌گیری دارد.

ایمنی در کارگاه زغال

  • 2.ترموکوپل آنالوک مشعل را باز نکنید

یکی از اشتباهات رایج که میان سازندگان یا نصب کنندگان مرسوم شده، این است که متأسفانه ترموکوپل آنالوک مشعل را جدا می‌کنند. با این اقدام هنگامی که برق نباشد، گاز نمی‌تواند اتوماتیک‌وار قطع گردد. عدم قطع اتوماتیک گاز میتواند باعث شود که جریان گاز همچنان برقرار بماند و یک سهل انگاری کوچک سبب انفجار و آتش‌سوزی شود. پس حتما یا نوع ترموکوپل دارای مشعل آنالوک تهیه کنید و یا از یک مشعل‌کار حرفه‌ای بخواهید، آن را به روی مشعلتان نصب کند. حتی اگر مشعل شما مجهز به ترموکوپل آنالوک است، مطمئن شوید سالم است و عملکرد صحیحی دارد.

3. به سرد بودن زغال قبل از بسته‌بندی توجه ویژه‌ای داشته باشید

همانگونه که مستحضر هستید فرایند ساخت زغال به گونه‌ای است که میبایست به آن حرارت بسیار بالایی داده شود. پس از تهیه زغالها، باید زمان کافی به تنها داده شود تا سرد شده و قابلیت بسته‌بندی پیدا کنند. نیروی فعال در یک کارگاه زغال‌سازی باید کاملا به این اصل پایبند باشد و تا اتمام زمان، صبر کنند.

برای سرد شدن درست زغالها، آنها را روی سطح مناسب قرار داده و توجه کنید روی هم چیده نشده باشند. سپس با خیال آسوده میتوانید پس از چک کردن اینکه خنک شده‌اند، اقدام به بسته‌بندی نمایید.

 4. لباس ایمنی ضامن سلامت بیشتر شماست

شاید در کارگاههای زغال به دلیل وجود حرارت و گرما، ترجیح دهید با لباس راحت حاضر شوید. اما آیا متوجه این موضوع هستید که در زمان بروز هرگونه خطر احتمالی، محافظی نخواهید داشت. پوشیدن لباس ایمنی از جمله از ماسک‌های مخصوص، کلاه، دستکش و غیره لازمه هر نیروی کار فعال در یک کارگاه تولیدی است.

5. از سلامت تمام تجهیزات تهویه موجود در کارگاه مطمئن شوید

مواد اولیه در یک کارگاه زغال، تحت عملیات حرارتی بسیار بالایی قرار خواهند گرفت تا به زغال تبدیل گردند. نتیجه‌ی چنین فرایندی قطعا گازها و دودهای سمی می‌باشد که طبیعتاً برای تنفس و سلامتی افراد مضر است. برای از بین بردن چنین مشکلی باید از همان ابتدای تأسیس کارگاه، انجام انواع تهویه‌های مناسب و کارآمد، در اولویت قرار بگیرد.

6. حداقل فاصله میان هر بخش را در نظر داشته باشید

از آنجایی که ایمنی در کارگاه زغال علاوه بر رعایت نکات بالا مستلزم رعایت فاصله کافی بین دستگاه است زیرا انواع موارد اشتعال زا در آنجا موجود است، حتما فاصله مناسب میان آنها را مدنظر داشته باشید. مثلا ایجاد فاصله زیاد میان محل جمع‌آوری مواد اولیه و خط تولید زغال فشرده یا محل بسته‌بندی از محل دپوی زغالها، که اهمیت بسیاری دارد. با این فاصله‌گذاری مطمئن، میتوانید در زمان بروز اتفاقاتی نظیر آتش‌سوزی، فرصتی کافی برای مهار یا انتقال برایتان فراهم باشد.

7. تجهیزاتی که برای کارگاه خریداری میکنید، استاندارد باشند

ماشین آلات و تجهیزاتی که برای کارگاه خود فراهم میکنید میبایست از استانداردهای لازم و ایمنی در کارگاه زغال برخوردار باشند. چرا که گاها پیش آمده است که دستگاههای فاقد استاندارد، با نقص یک قطعه یا وجود مشکل، سبب انفجار و آتش‌سوزی شده‌اند. متاسفانه در مورد تجهیزات غیراستاندارد هیچ مسئولی جز خودتان نخواهید یافت. برای این منظور حتما فروشگاه‌های مطمئن و معتبر را انتخاب نمایید. یا حتما از افراد متخصص و مشاور در این حوزه درخواست کمک و راهنمایی کنید.

برای مشاوره رایگان با ما در ابر زغال در ارتباط باشید.

8. انجام برنامه‌های ایمنی و مهار آتش و آموزش انها

اگر اطلاعات مربوط به برنامه ایمنی در کارگاه زغال و عملکرد صحیح در برخورد با خطرات از جمله اتش‌سوزی را از پیش به افراد حاضر در کارگاه توضیح و آموزش داده شود، قطعا از اتفاقات و پیشامدهای ناگوار تاحد زیادی پیشگیری خواهد شد.

حتما موارد زیر را برای طراحی یک برنامه دقیق و کامل ایمنی مد نظر داشته باشید:

  • از سالم و آسان بازشو بودن دربهای اضطراری مطمئن گردید
  • بسته به بزرگی کارگاه و تعداد نیروی حاضر، چندین خروجی مناسب برای مواقع اضطراری در نظر بگیرید
  • حدالمقدور کارگاه را مجهز به سیستم روشنایی اضطراری کنید تا در قطع برق اصلی، تاریکی سبب خطر آفرینی نشود
  • حتما در مسیر فرار یا خروج اضطراری، از عدم وجود موانع اطمینان حاصل کنید
  • مکان ملاقات ایمنی را با اندازه کافی به دور از ساختمان جهت استقرار کارگران مد نظر داشته باشید
  • از کاربردی بودن سیستمهای ایمنی و اطفاء حریق مطمئن شده و آنها را در بهترین حالت دسترسی قرار دهید.
  • به کلیه نیروی کار میبایست در خصوص خطرات آتش‌سوزی و اقدامات پس از آن، آموزش و آگاهی لازم داده شود

نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

در تمام مشاغل، رعایت اصول ایمنی، مهمترین اصل شمرده خواهد شد، چرا که بیش از هر چیزی به سلامت و جان آدمی توجه میشود. خطر در هر فعالیتی میتواند اتفاق بیفتد، اما با پیش‌بینی نکات ایمنی محیط و افراد، این امکان ایجاد میگردد که از بسیاری از آنها پیشگیری کرد. کارگاه زغال نیز از این موضوع مستثنی نیست و حتی بیش از بسیاری مکانها به حفظ ایمنی نیازمند است.  امیدواریم تمام نکاتی که در این مطلب عنوان شد را، شما نیز در کارگاه خود به کار گیرد تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری گردد.پس ایمنی در کارگاه زغال را جدی باید گرفت.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 2.3 / 5. تعداد رای 3

4 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز روزتون بخیر،ممنون از لطف بی پایانتون نسبت به ما،شرکت ابرزغال افتخار میکنه به حضور همراهانی مثل شما و براتون آرزوی موفقیت داره.

  1. سلام
    برای یک کارگاه چند کپسول آتش نشانی باید داشته باشیم؟

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر،از جهت ایمنی طبیعتا هر چقدر ایمنی کارگاهتون بالاتر باشه بهتر هست که این موضوع وابسته به تصمیم خودتونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید