تاثیر کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی

سرفصل های تاثیر کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی

آیا استفاده از کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی موثر است؟ کربن فعال چه نقشی در تصفیه فاضلاب دارد؟ یکی از راههایی که میتوان از آلودگی‌های محیط زیست پیشگیری کرد، تصفیه فاضلاب صنعتی خواهد بود. فاضلاب‌های که حاصل فعالیتهای صنعتی هستند در واقع پساب هایی میباشند که بسیاری از آلودگی‌های تهدید کننده‌ی زیستی و انسانی را به همراه دارند.

کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی

برای این منظور روش‌های متنوعی مورد استفاده قرار میگیرد که از نمونه‌های بسیار پیشرفته و کارا، میتوان به استفاده از کربن فعال اشاره کرد. این ماده از آنجایی که ظرفیتهای جذب بسیار بالایی دارد، قادر است بسیاری از آلاینده‌های موجود را جذب و تصفیه نماید.  اگر این موضوع برای شما هم جالب و حائز اهمیت است در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع‌تری در خصوص تاثیر کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی در اختیارتان قرار دهیم.

کربن فعال و تصفیه فاضلاب صنعتی

کربن فعال در واقع نوعی ماده‌ی متخلخل است که طی فرایند حرارتی یا شیمیایی از سایر مواد طبیعی ساخته و پردازش میشود. به دلیل وجود روزنه‌های فراوان، میتواند از طریق مکانیسم‌های جذب فیزیکی و شیمیایی، انواع آلاینده‌ها، ترکیبات آلی و فلزات سنگین موجود در فاضلابهای صنعتی را در خود جذب و حذف نماید.

کلیک کنید و بخوانید: کربن فعال چیست؟

 کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی چگونه عمل میکند؟

تصفیه فاضلاب صنعتی

۱- ترکیبات آلی موجود در فاضلابهای صنعتی میتواند شامل انواع حلال‌ها، رنگ‌ها و روغن‌ها باشد. همانگونه که ذکر شد، این ترکیبات در هنگام عبور از روزنه‌های زغال اکتیو، به آن چسبیده و تصفیه میگردند.

۲- بسیاری از صنایع در هنگام خروج پساب‌های فاضلابی، مقدار زیادی یونهای فلزات سنگین همچون سرب، جیوه، کادمیوم و غیره را دفع میکنند. این فلزات می‌توانند به شدت به محیط زیست آسیب زده و سلامت موجودات را به خطر بیاندازد. کربن فعال به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود میتواند در سطح بسیار عالی، این آلاینده‌ها را جذب نماید.

بیشتر بدانید: دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند

این پیوند با یونهای فلزات سنگین میتواند علاوه بر کاهش قابل ملاحظه‌ی این نوع الاینده‌ها، آب را برای خروج یا بهره‌گیری مجدد، ایمن‌تر گرداند.

۳- علاوه بر موارد فوق، برخی آلاینده‌ها چون سولفید هیدروژن و ترکیبات آلی فرار (VOCs) موجود در فاضلاب صنعتی میتوانند سبب بوی بسیار نامطبوع و زننده‌ای شوند.‌ زغال اکتیو حتی این قدرت را دارد که مولکول‌های ایجاد کننده بو را نیز حذف و جذب کنند.

۴- مواد سمی جزو همیشگی بسیاری از فاضلاب‌های صنعتی هستند که آثار مخرب آن را میتوان در برخی نقاط زیستی تخلیه غیر قانونی به وضوح مشاهده کرد. شاید تعجب کنید اگر بدانید کربن فعال قادر است حتی این ترکیبات سمی و هالوژنه را نیز از آب و فاضلاب صنعتی جدا کند.‌ پس از فرایند تصفیه پسابهای صنعتی طبق استانداردهای نظارتی، میتوانید آن را ایمن‌تر در اختیار داشته و حتی مجددا استفاده نمایید.

۵- برخی صنایع برای ضدعفونی کردن و تصفیه آب از موادی مانند کلر بهره میبرند. این ماده‌ یا دوزهای غیر استاندارد میتواند سبب ایجاد مواد جانبی (DBPs) همچون تری هالون‌متان‌ها در فاضلاب‌های صنعتی شود. کربن فعال به شکل قابل توجه و موثری توانایی جذب این DBPها دارد.

در نتیجه این که کربن اکتیو یا فعال قابلیت بازسازی دارد و این امکان را فراهم میکند که همواره یک فرایند تصفیه پایدار در اختیار داشته باشید. به عبارت بهتر، پس از آنکه کربن فعال، نقش خود را در جذب انواع آلاینده‌های فاضلاب صنعتی ایفا نمود می‌تواند مجددا فعال‌سازی حرارتی یا بازسازی شیمیایی شده و وارد مسیر مصرف گردد. همین امر هم میتواند هزینه‌های کلی تصفیه را کم کند و هم اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: خرید کربن اکتیو گرانولی

مزیت‌های کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی با کمک کربن فعال میتواند سبب ایجاد آبی گردد که تصفیه شده و مجددا قابل بهره‌برداری می‌باشد. این موضوع میتواند از چندین جهت علی الخصوص برای کشاورزی، دارای مزیت باشد.

دیگر بسیاری از ما از کاهش منابع آبی، کمبود بارشها و نگرانی‌های زیستی آگاه هستیم. بیشترین لطمه را در این راستا، بخش کشاورزی خواهد دید. چرا که این بخش با چالشهای بهینه‌سازی مصرف آب و کاهش اثرات زیستی به حداقل‌ترین نقطه‌ی ممکن است. یک مزیت بالقوه در بهره بردن از فاضلاب‌های تصفیه شده با کربن فعال استفاده از آنها برای آبیاری گیاهان می‌باشد. پسابهای گذر داده شده از فیلتراسیون زغال اکتیو، می‌توانند مزارع کشاورزی را سیراب کنند.

تصفیه پساب صنعتی

با حذف ترکیبات آلی، آلاینده‌ها و جامدات معلق توسط زغال اکتیو، آب حاصل میتواند نشان دهنده‌ی یک منبع با کیفیت و مناسب برای رشد محصولات بوده و بدون خطر و اثار منفی بر روی گیاهان یا سلامت خاک مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این فاضلاب تصفیه شده این توانایی را دارند که مواد مغذی ضروری و عناصر کوددهی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم را محفوظ نگه داشته و از آن تحت عنوان منبع بسیار عالی برای مکمل‌های کشاورزی بهره‌گیری گردد. فرآیند تصفیه کربن فعال، مواد مضر را حذف می‌نماید و در عین حال مواد مغذی مفیدی  را حفظ می‌شود.

در آبیاری مزارع با این اب و وارد کردن این مواد مغزی به خاک، میتوان تا حد بسیار زیادی وابستگی به کودهای شیمیایی و مصنوعی را کاهش داد.

آیا می دانید که کربن فعال را از کجا بخریم؟

ملاحظه‌های استفاده از کربن اکتیو در تصفیه فاضلاب صنعتی

طبیعتاً استفاده از زغال اکتیو در بسیاری از بخش‌های مهم و حتی درمانی، کاربردهای وسیعی دارد. اما بهره‌گیری از آن در محیط‌های صنعتی میبایست تحت ملاحظات دقیقی انجام گیرد. مواردی چون نوع الاینده‌ها، غلظت، نرخ بارگذاری و ماهیت فاضلاب میتواند در انتخاب کربن اکتیو مناسب و ایده‌آل تاثیرگذار باشد. یعنی هر کربن فعال کارایی خود را دارد که میبایست در هنگام انتخاب، درست اعمال شود.  در واقع لازم است به بازسازی و دفع کربن فعال مصرف شده هم به اندازه‌ی استفاده از آن دقت نمود و اهمیت قائل شد.

در نتیجه آب حاصل از تصفیه فاضلاب صنعتی با کمک زغال فعال میبایست از نظر بسیاری از استانداردها و مقررات، مورد آزمایش و نظارت جامع قرار بگیرد، تا کیفیت و امکان استفاده‌ی آن تایید گردد. علاوه بر این میتوان مشخص کرد، طبق تحمل‌های متفاوت مصرفی، آب حاصل شده با توجه به مقدار متفاوت نمک‌های محلول و غلظت مواد مغذی برای چه قسمتی مناسب است.

جالب است بخوانید: استخراج طلا با کربن فعال

سخن پایانی

در این مطلب به اهمیت فوق‌العاده‌‌ی کربن فعال در تصفیه فاضلاب صنعتی پی بردیم. در تصفیه خانه‌های فاضلاب‌های صنعتی، کربن اکتیو بسته به نوع نیاز و فرآیند بکارگیری، میتواند به دو شکل پودری و گرانول مورد استفاده قرار بگیرد.

با مشارکت اصولی ذینفعان، اطلاع‌رسانی درست و آموزش، می‌توان به رفع نگرانی‌ها و ارتقای درک مزایای به دست آمده از تصفیه فاضلاب صنعتی با استفاده از کربن فعال کمک شایانی کرد.

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید