ابرزغال | فروش اقساطی خط تولید زغال فشرده

تولید زغال از سبوس برنج و گندم

تولید زغال

سرفصل های تولید زغال از سبوس برنج و گندم

چطور می توان تولید زغال از سبوس برنج و گندم داشت؟در ادامه همراهمان باشید تا همه چیز را راجع به آن برایتان بگوییم. فرایند ساخت انواع زغال به روش‌های صنعتی و با کمک ماشین‌آلات پیشرفته، در دنیای امروز، بسیار مرسوم شده است. بسیاری از مواد اولیه‌ی تولید در این روش، انواع ضایعات چوب، پوست غلات و خاک زغال می‌باشد. از جمله دلایلی که افراد فراوانی ترجیح میدهند به عنوان شغل یا منبع درآمد به تولید زغال بپردازند را میتوان دسترسی آسان به این مواد اولیه، مقرون به صرفه بودن انها، نیاز به حداقل نیروی کار، تجهیزات نه چندان گران قیمت و مراحل آسان تولید عنوان کرد.

تولید زغال با سبوس گندم

همانگونه که ذکر شد یکی از مواد اولیه تولید زغال، میتواند پوسته غلاتی چون سبوس گندم یا برنج باشد. سبوس در واقع لایه‌ی سخت خارجی غلات است که بعد از فرایند جداسازی از قسمت دانه، مورد استفاده قرار میگیرد. اگر برای شما هم این سوال مطرح است که چگونه میتوان از سبوس برنج یا گندم زغال تولید کرد، مزایا و معایب این روش چیست و یا حتی به چه تجهیزاتی نیاز است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: راه اندازی خط تولید زغال فشرده

در این مقاله سعی میکنیم اطلاعات کاملی در خصوص تولید زغال از سبوس برنج و گندم را در اختیارتان قرار دهیم.

موادمورد نیاز تولید زغال از سبوس برنج و گندم

همان‌طور که مستحضر هستید، مواد اولیه‌ی اصلی تولید زغال خاک اره، ماده ثانویه (همچون پوست غلات، آجیل و موارد سخت‌تری مثل پوست نارگیل و غیره) و خاک زغال است.  در این روش تولید، مورد مصرفی ما سبوس برنج و گندم می‌باشد که به وفور میتوان در کشور یافت.

بیشتر بدانید: ایمنی در کارگاه زغال

اما مهمترین تجهیزاتی که برای این اقدام به آنها نیاز پیدا خواهید کرد:

  • سیستم حذف گرد و غبار مواد اولیه: در خاک اره و سبوس برنج ممکن است غبار و ناخالصی وجود داشته باشد که با کمک این سیستم میتوان علاوه بر حذف این الاینده‌ها، در خنک کردن زغال‌ها نیز استفاده کرد.
  • دستگاه خردکن: از این دستگاه برای تبدیل سبوسها به قطعات ریزتر استفاده میگردد.
  • خشک‌کن: مواد اولیه در تولید زغال میبایست درصدی رطوبت داشته باشد و کمتر یا بیشتر میتواند مرغوبیت کار را تحت تاثیر قرار دهد. با کمک این دستگاه میتوان رطوبت مواد را تنظیم کرد.
  • دستگاه تولیدکننده بریکت یا اکسترودر: با کمک این دستگاه میتوان مواد اولیه را ترکیب و فشرده‌سازی کرد. هرچه کیفیت این دستگاه بالاتر باشد، بریکت تولیدی نیز منظم‌تر، فشرده‌تر و بدون ترک خوردگی خواهد بود.
  • کوره کربنیزاسیون: این قسمت معمولا تمام کننده‌ی چرخه‌ی تولید است و بریکت‌های تولیدی از سبوس برنج را به راحتی تبدیل به زغال میکنند.

فرآیند تولید زغال از سبوس برنج و گندم

برای تولید زغال با کمک سبوس برنج و گندم لازم است در قدم نخست لایه‌های بیرونی (سبوس) از دانه‌ها جدا گردند.

بسیاری از زمین‌داران برنج یا گندم پس از برداشت محصول خود، سبوس حاصل را برای فروش جدا کرده که میتوان در حجم وسیعی از آنها یا واسطه‌ها خریداری کرد.

پس از تهیه سبوس مورد نیاز، لازم است آنها را به کارگاه تولید زغال انتقال داده و آنها را از هرگونه الودگی، ناخالصی و رطوبت پاک کنید.

سبوس در اختیار، میبایست طی یک فرایند تحت عنوان پیرولیز، تبدیل به زغال چوب گردد. در این فرایند لازم است پوسته برنج یا گندم در دستگاه مربوطه قرار داده شود. در این دستگاه که کاملا بسته میشود، سبوسها با کمک یک منبع حرارتی خارجی، بدون ورود هوا و اکسیژن، گرم شده و تا درجه‌ی مشخصی حرارت می‌بینند. همین حرارت باعث میشود گازهایی همچون هیدروژن، متان و مونوکسید کربن به دلیل عدم وجود اکسیژن شکسته و آزاد گردند.

این گازهای آزاد شده با کمک لوله‌های تعبیه شده جمع آوری می‌شود و توسط سیستمهای خنک کننده و میعان، همانند مایع متراکمی شکل میگیرد. مایع تولید شده، میتواند تحت عنوان منبع سوخت و ماده اولیه مورد بهره برداری قرار گیرد.

مواد جامد حاصل از حرارت‌دهی سبوس‌های برنج یا گندم، که کاملا به زغال تبدیل شده‌اند، میبایست خنک شده و وارد ادامه‌ی مراحل تولید زغال گردند. حتما مد نظر داشته باشید که دقت در دمای مناسب دستگاه برای تولید یک زغال مرغوب و مقبول، بسیار بسیار حائز اهمیت است.

زغالهای فشرده‌ی حاصل از ماده‌ی اولیه سبوس گندم یا برنج، با توجه به اندازه، کیفیت و عوامل دیگر، جداسازی یا درجه‌بندی میگردند. پس از آن نوبت به بسته‌بندی محصول در کیسه‌های کوچک و بزرگ، جهت مصارف مختلف خواهد رسید.

مزایای تولید زغال با سبوس برنج و گندم

۱- تولید زغال با سبوس برنج و گندم، در مقایسه با تولید زغال با چوب با ورود دستگاههای تولید زغال با فناوری‌های مدرن و ترکیبی، سیستمی پیوسته‌تر، باکیفیت‌تر و به روزتری دارد.

۲- کوره و دستگاههای تولید زغال با سبوس برنج و گندم، مصرف  انرژی پایینی دارند و قطعا تولیدات مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.

۳- استفاده از ضایعاتی چون خرده چوبها، خاک اره، سبوس برنج و گندم و غیره علاوه بر حفاظت ظاهری از محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان، از آلودگی‌های تنفسی ناشی از سوخت چوب نیز پیشگیری می‌کند.

۴- با توجه دسترسی آسان به مواد اولیه و اتوماتیک بودن دستگاههای تولید، میتوان در حجم بالایی اقدام به تولید محصول کرد.

سخن پایانی

تولید زغال فشرده با مواد اولیه‌ی ارزانی مانند سبوس برنج یا گندم میتواند این حرفه را بیش از پیش سودآور کند. علاوه بر این با خرید تجهیزات تولید زغال باکیفیت و با قیمت مناسب‌تر از فروشگاه ما، میتوانید سود بیشتری را کسب نمایید. علاوه بر ارائه تجهیزات و مواد اولیه، تیم ما در خصوص مراحل مختلف تولید نیز میتواند مشاوره‌های سازنده‌ای نیز در اختیار شما قرار دهد.

 

این مطب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کامل و رایگان کافیه شماره تلفن خود را وارد کنید